PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI SARANA MEMPERLUAS STRATEGI PEMASARAN PADA UMKM ABON KEPALA SAPI

Authors

  • Alfu Laila STAI Al Husain, Magelang
  • Dakusta Puspitasari STAI Al Husain, Magelang

Keywords:

E-commerce, Digital Marketing, Social Media

Abstract

MSME Shredded Cow Head is one of the MSMEs located in Tosari Hamlet, Kebonagung, Tegalrejo. This MSME has been established since the 1970s and is now in the 2nd generation. In this study, there are several obstacles. The MSME Shredded Head Cows do not understand much about technical knowledge and do not have a strategy to develop an online business. Besides that, the MSMEs also have difficulty carrying out these business bookkeeping reports. The method used in this study is the ABCD method by collecting data in interviews. This study aims to change marketing strategies through social media and marketplaces so that MSME actors can expand their marketing reach.

References

Ajhuri, K. F., & Saichu, M. (2018). Pemberdayaan Taman Pendidikan Al-Quran (TPQ) melalui Penguatan SDM di Masjid Nurul Fikri Watu Bonang, Badegan, Ponorogo. QALAMUNA-Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 10(2), 175–195.

Al-Kautsari, M. M. (2019). Asset-Based Community Development : Strategi Pengembangan Masyarakat. Empower: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 4(2), 272. https://doi.org/10.24235/empower.v4i2.4572

Asyhari, A., Sari, F. Y., Efendi, N. R., & Nurjanah, D. (2020). Pemberdayaan Kelompok Petani Kopi Karang Rejo untuk Meningkatkan Pemanfaatan Daun Kopi Menjadi Layak Konsumsi. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(1), 279–286. Retrieved from http://ppm.ejournal.id/index.php/pengabdian/article/view/251

Santoso, L, et., al. (2020). Pemberdayaan Remaja Melalui Pelatihan Kesenian Religi Qasidah Rebana Di Dusun Penanggungan Kec.Bungkal Kab.Ponorogo Dengan Pendekatan Asset Based Comunity Development. InEJ: Indonesian Engagement Journal, 1 (1), 45-69

Hidayat, M. T. (2020). Pendampingan dan Sosialisasi pada Usaha Toko Kelontong dengan Metode ABCD (Asset Based Community Development) Sebagai Upaya Pemberdayaan Ekonomi dan Peningkatan Literasi Usaha Toko Kelontong. Jurnal Abdidas, 1(3), 149–156.

Kusuma, T. C., & Mardiyanto, J. (2021). Sosialisasi Pemasaran Produk Umkm Berbasis Media Online Di Masa Pandemi Covid–19 Di Dukuh Ngrancah, Musuk, Boyolali. Ekonomi, Sosial & Humaniora, 2(10), 34–38.

Permanasari, I. K. (2010). Pengentasan Kemiskinan Melalui Pemberdayaan Masyarakat Desa Wisata, Jurnal Kepariwisataan Indonesia, 5(1), 47-55.

Mansir, F., & Purnomo, H. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Digital Marketing dan Media Sosial Sebagai Media Promosi Era Pandemi Covid -19 di UMKM Panggungharjo Sewon Bantul. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 39–50.

Muslih, Hadi, A., & Zaini, A. A. (2021). Peningkatan Ekonomi Masyarakat Di Tengah Pandemi Covid 19 Melalui Home Industri dengan Memanfaatkan Kain Perca Di Desa Kranji Paciran Lamongan. Keris: Journal of Community Engagement, 1(1), 18–26.

Syifa, Y. I. (2021). Pelatihan UMKM Melalui Digital Marketing Untuk Membantu Pemasaran Produk Pada Masa Covid-19. Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 6–13.

Published

2021-12-31

How to Cite

Laila, A., & Puspitasari, D. . (2021). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI SARANA MEMPERLUAS STRATEGI PEMASARAN PADA UMKM ABON KEPALA SAPI. Khidmatan, 1(1), 51–61. Retrieved from http://penelitian.staia-sw.ac.id/index.php/KLWJPM/article/view/8

Issue

Section

Section Editor